Drifted.hu - Facebook

Hungarian Drifters

Hegyi Drift

Címkék

2011 (1) 9. (1) ádám (1) adam frank (1) ae86 (1) amatőr (1) ámon olviér (1) autolabor (2) autólimbó (2) autómánia (1) automap (1) autó találkozó (1) bajnoksag (1) bajnokság (89) balaz (1) bauer bence (1) bdc (2) bélapátfalva (6) bélkő (4) bélkő-hegy (4) bemutató (1) biggy (2) bírálás (1) blog (1) bmw (12) bojan kurbalija (3) brands (1) camaro (2) cepsa (1) clark (1) corolla (1) d1 (1) d1gp (1) daijiro yoshihara (1) dance (1) dan chapman (1) dely domonkos (1) Drfit Allstars (1) drfting.hu (1) drift (86) driftallstars (3) drifted (24) drifted.hu (3) drifter (28) driftgp (111) drifting (55) Drifting (1) drifting.hu (17) driftob (1) drift allstar (1) drift allstars (3) drift autósport (1) drift bajmokság (1) drift bajnokság (19) drift bírók (1) drift csapatok (1) drift eb (3) drift edzés (2) drift jamboree (1) drift nyári tábor (1) drift pontozás (1) drift tököl (6) drift trike (1) drift verseny (22) drift versenyző (1) duel (1) ebisu (2) edzés (3) edzőtábor (1) eedc (4) egri programok (2) éjszakája (1) énekes (1) europe (1) fanat x (1) fastfive (1) federal (12) ferrari (3) fesztivál (1) fiesta (1) flash (2) ford (4) formulad (2) fotó (1) fotópályázat (3) fusion (1) galacs (4) galacs gábor (1) giltner (1) girlytools (1) grid (1) grózinger (3) grózinger zsolt (1) gtt (1) gymerra (1) gymjhana grid (1) gymkhana (58) Gymkhana (1) gymkhana. (1) gymkhanaut (1) gymkhanauta (11) gymkhana verseny (1) györgy szilveszter (3) gyorsulás (26) GyorsulásiFutam (1) hachiroku (1) hairhungary (2) hajátültetés (2) hajbeültetés (2) hajhullás (1) halálos iramban (1) hegyidrift (4) Hegyi Drift (1) hegyi drift (8) hegyi felfutás (2) hegyi verseny (6) hell (31) hifi (1) hobby (1) honza (1) horváth feri (1) hunakamo (2) hunkamo (1) hvtm (1) imamura (1) james dean (1) james deane (1) jász attila (1) játék (2) jdm (2) jszv (1) juha (1) július (1) kakucs (1) kakucsring (1) kamion (1) kecskemét (3) kenwood (1) ken block (4) képek (5) kerényi ádám (5) kicker (3) king (1) King of Europe (1) king of europe (2) koe (11) kompresszor (1) kopaszodás (1) különdíj (1) kumho (1) kunmadaras (1) lakyboy (13) lfs (1) lóerők (1) lóerők éjszakája (17) Lóerők Éjszakája (1) m3 (1) madmike (1) magyarország (1) Magyar Drift Nap (1) Magyar Drift Szövetség (1) majális (4) máriapócs (24) mark luney (1) márton zoltán (1) matsuri (1) matt carter (1) mazda (1) megközelítés (1) mercedes (2) mester jános (1) mike ryan (1) mob (2) mustang (1) mycar (1) nagypálya (1) nagy ádám (3) nanoenergizer (3) nerom3 (2) niki (3) nissan (4) nyereményjáték (1) nyitrai attila (1) of (1) oktatás (1) parádsasvár (3) pgarage (1) photowheel (1) pickup (3) porkoláb (1) programok egerben (1) puci (12) queen of europe (1) rabócsiring (22) rabócsiriring (1) räikkönen (1) rally (1) rallyheart (2) rc (1) red crab (1) remmo niezen (1) reptér (1) rintanen (1) románia (2) rozovics tamás (2) rtl klub (1) rx7 (1) saito (1) sajtótájékoztató (1) sebesség fesztivál (7) shop (1) sierra (1) silvia (1) simon csaba (1) sporttv (1) sportverda (1) steven brooks (1) street (3) sung kang (1) szabó szilárd (1) szántó (3) szántó niki (2) szántó nikolett (1) szekeres (2) szerbia (1) szerszám (1) szezonnyitó (1) szuper levente (2) taszár (2) tér (1) tipe (1) tököl (26) tököli (1) tököli reptér (1) tököl drift (3) tordai istván (1) totalcar (1) tóth géza (8) touge (13) toyota (2) tsuiso (2) tudi (1) tuning (2) tv (3) v8 (2) varga (4) varga tamás (2) végső összecsapás (4) verseny (1) video (27) virtuál (1) vtart (1) xlsport (1) z4 (4) zacc (3) zángó zoltán (1) zentai (10) zora (2)

Drift - út a profizmushoz...


Drift - út a profizmushoz...

Rengeteg élménnyel lehettünk gazdagabbak az idei Lóerők Éjszakáján. A színvonalas rendezvényen több mint 60 versenyzőnek szurkolhattunk, bennem mégis óriási hiányérzet tátong a profi futamok kapcsán. Szakmai szemmel nézve újabb reformokra lenne szükség, de szerencsére a valódi profizmushoz vezető útvonalat előttünk már más országok kijárták.

nsz8835.jpg

Nem kell zseninek születni ahhoz, hogy a drift háza táján szervezés szempontjából olyan dolgokat alkossunk, melyekre büszkék lehetünk. A versenyzőknek nem kell külön leckéket venni, hogy mi az a profizmus, és a drift iránt mutatott tisztelet miben nyilvánul meg. Csak szét kell nézni a világban, hogy mi hogy működik és a kijárt helyes utat, kultúrát csupán másolni kell. Szerencsére volt alkalmam több olyan rendezvényen részt venni és olyan bírókkal találkozni melyek példaként álltak rendelkezésemre.

Minek ide két bajnokság?

A drift hazai honosítását és a versenyrendszer alapköveit még a Magyar Drift Szövetség tette le 5 éves működése során. Aztán a magyarokra jellemző "dögöljön meg a szomszéd tehene" elven rombolás és hanyatlás következett be és valahol még mindig nyögjük ezeket a problémákat. Az első és legfontosabb, hogy túl kicsi ahhoz Magyarország, hogy több bajnokságot tartson el, viszont tény, hogy a felek önértékelési szempontból úgy gondolják megtettek mindent a békés kiegyezés érdekében. Győzzön a legjobb elven eleinte 2, majd 3-ra nőtt a sorozatok száma, aztán újra 2 bajnokságra redukálódott a versenykiírás. Az hogy hivatalosan melyik az igazi, nézői szempontból érdektelen, de egyéb iránt jogi szempontból is igen kacifántos.

A versenyzőktől nem várható el, hogy az egyik vagy a másik szervezethez legyen lojális, hiszen köztudott, ők oda mennek, ahol jól érzik magukat. Ahol kihívás megnyerni egy versenyt, ahol sok nézőnek tudják az egyre drágább technikai csodákat megmutatni. Mégis elszomorító, hogy ma Magyarországon drift versenyeket rendezünk 8-10 pilótának. Gondolom kitaláltátok már, hogy a máriapócsi versenyekre utalok, ahol főként a lokális versenyzők jelennek meg csupán. A pálya tulajdonosával Rabócsi Tiborral sokat beszéltünk már erről, és mindig valahogy a régmúltra tekintünk vissza. Arra amikor King of Europe EB futam volt és megszálltak minket a holland, lengyel, görög, ukrán és ki tudja milyen országból érkező vérprofik. Arra amikor ad-hoc jelleggel este lángcsóva versenyt rendeztünk és jól éreztünk magunkat, bármelyik sátorhoz oda mehettünk, hiszen minden az összetartás jegyében zajlott. Történelem, mondhatjuk, de bízhatunk abban azért, hogy néha azt mondják, a történelem is ismétli önmagát, csak ki kell várni. Az EB szervezői szívesen visszamennének a RabócsiRing-re, de sajnos nem tehetik, hiszen egy csúnya szerződés megakadályozza ezt, mint ahogyan egyelőre a Drifted OB sem számolhat máriapócsi futammal.

final01.jpg

Hogy mit hoz a jövő, senki nem tudja, de talán jobb lenne elgondolkozni egy újabb mondáson, miszerint okos enged szamár szenved! Véletlenül sem akarnám a Drifting.hu szervezési képességeit alábecsülni. Igenis tettek le az asztalra nagyon jó és élvezetes rendezvényeket és adtak már a közönségnek feledhetetlen élményeket. Ami viszont nem megy, nem kellene tovább erőltetni, amiben siker van arra pedig rá kellene erősíteni!

Már megint a bírók...

A drift versenyeken pontozó bírónak lenni gáz, hiszen folyamatosan ki vagy téve a megfelelési kényszernek. Általában minden sportban szidják őket, okolják az ilyen-olyan döntések miatt. Egyvalamit viszont ne felejtsetek el kedves versenyzők: Japánban, ahol a drift gyökereit találhatjuk a bírók a legszentebb emberek és nekik jár a legnagyobb tisztelet! Ez a drift alapkultúrájához tartozik, így amikor reklamálnál, vagy igazságtalannak tartasz egy döntés jusson eszedbe ez, valamint Michelisz Norbi nemrégiben tett nyilatkozata:

"Autóversenyzőként nyilván kell tehetség és egy adag szerencse, azonban a legfontosabb, hogy a versenyző kíméletlenül őszinte legyen önmagával és fényt derítsen azokra a hibákra, amiket elkövet vezetés közben."

...és az ego

"Általában a versenyzők hatalmas egoval rendelkeznek, és jellemzően ritkán ismerik be hogyha bármiben hibáznak, ugyanakkor ha a futam végén hazamegyünk és belenézünk a tükörbe, akkor könyörtelenül el kell számolnunk önmagunkkal, mert általános hiba, hogy az ember túlságosan sok mindent akar az autóra fogni és túlságosan keveset akar azzal foglalkozni, hogy saját maga hogy fejlődjön tovább!"

És ha már a fejlődésről beszélünk, el kell mondjam, hogy a Drifted szervezői előtt le a kalappal! Végre megvalósul egy olyan terv, ami hozzávetőleg másfél éve egy fiókban volt eldugva. Épp jókor, hiszen a Lóerők Éjszakáján néhány csapat elégedetlen volt a pontozással. Hogy okkal, vagy ok nélkül ezt döntsék el mások, vagy bizonyítson a hamarosan megjelenő Top16 videó összefoglaló. Egy biztos, mindenki által elfogadott bírókat nehéz találni, ezen kívül sokszor felvetődik az elfogultság kérdése is, hiszen a pontozóbírók rengeteg versenyzővel vannak jó, jobb és nagyon jó barátságban. Ezt bizony meg kell tanulni helyén kezelni, amikor egy adott döntést hoz valaki. Ha egy kicsi elfogultság is érezhető, akkor a másik két társnak ezt igenis jelezni kell! A legfontosabb azonban, hogy minden bírónak önálló független döntést kell hoznia. A futamokat meg lehet beszélni, de dönteni nem közösen kell. Erre nagyon jó példa mind a japán, mind az amerikai bajnokság!

fdirw3-2878.jpg

A másik a gyorsaság, nem lehet egy versenyzőt hosszú perceken keresztül várakoztatni, főkén ha egyértelmű volt a futam. A szövetség korszakában nem véletlen volt a bírók mellett supervisor, aki nem csak a szabályok betartásáért volt felelős, de a döntések meghozatalában is időlimitet kellett alkalmaznia. Hiszen gondoljuk csak el, ha valami nem egyértelmű akkor megy a hezitálás, vagy ahogy a műsorvezetők szokták mondani "kupaktanács". Egy futamot szerencsére gyorsan vissza lehet nézni a videóbíró segítségével, a pontozóbíró pedig rögtön a futam után érzi, hogy kemény döntést kell valószínűleg hoznia. 3 percnél hosszabb hezitálás viszont úgy vélem nem férhet bele, ilyenkor lépett közbe régebben a supervisor és kiadta az ukászt "újrahívás!"

A pontozás reformjai

Mindig is dicsérni fogom a drifted csapatot, hiszen különösebb támogató nélkül építik, fejlesztik a tököli drift arénát. Ez mellett odafigyelnek az utánpótlás nevelésre és a technikai újításokra. Sokszor volt már ígéret, hogy elkészül a saját fejlesztésű telemetria rendszer, vagy ha valakinek jobban tetszik driftbox, amely a versenyzők teljesítményét mutatja meg "online" a bíróknak. Nos örömmel jelentem elkészült, sőt most hétvégén Franciaországban már átesett az első tűzkeresztségen. Remekül vizsgázott, így a jövőben a bírók kicsit hátradőlhetnek a kvalifikációk során hiszen "csak" az összképre kell majd koncentrálniuk. A másik újdonság pedig az előző fejezetben vázolt önálló döntéshozatallal kapcsolatos. Végre megvalósul a pontozóbírói berendezés, ami a közönség számára is megmutatja majd kijelzőn, hogy melyik bíró mit ítélt. Az első futamon előny "A" vagy "B" versenyzőnél, a második futamon pedig "A" vagy "B" pilóta nyert, vagy pedig a visszahívás gombra nyomhat az adott pontozóbíró. És ne felejtsünk el indokolni, hiszen mind a versenyző, mind pedig a néző ebből fog okulni. Ha nem a pontozóbíró ragadja meg a mikrofont, akkor azonnal kommunikáljon a műsorvezetők egyikével.

Gyors vagy technikás pálya?

Egyet értek azzal, hogy a magyar versenyzőknek fejlődnie kell a páros csaták során. Ezt pedig első sorban a technikásabb pályán tehetik meg. Egyvalamit viszont ne felejtsünk el, az első kanyar az egész drift körre kihatással bír. Ha ott olyan dolgokra kényszerítjük a pilótákat, ami nem törvényszerű (pl. értelmetlen érintési pont, vagy külső zóna, vagy túl lassú drift) akkor az egész lendületét elveszti a futam. Bevallom nem tetszett a mostani "gyorsulási verseny" az elején, és sok futam ezért is lett zilált és értékelhetetlen. Egyetlen körben tapasztaltam meg az igazi tsuiso csatát, sőt a SemiPro mezőnyben talán jobb teljesítményekkel, futamokkal is találkozhattunk. A pálya kialakítását ezért nem egy személyre, hanem mindhárom bíróra bíznám és nem szégyen jól bevált vizsgázott pályákat újra kirakni, sőt! Az elején azért legyen sebesség, de nyilván ne essünk a ló túloldalára, főként nem az esti versenyeken, mert még a végén becsergőzünk ;-)

A csapatok is legyenek profik

Szerencsére a Pro mezőnyben egyre több jó példát látni, miként áll össze egy igazi csapat. Szándékosan nem nevezek meg senkit, hiszen jól látszik már a depó kialakításán is, hogy kik gondolják komolyan ezt a sportot. Higgyétek el, hogy támogatás, szponzorszerzés szempontjából ezek elengedhetetlen külsőségek. Igen is kell a "diszkós" megjelenés, de mellette a patika rendnek és a fegyelemnek is tükröződnie kell. Persze tudom, ezek akár súlyos költségek is lehetnek, viszont egyszeri befektetés, ami később rettentően jó érzés lesz és akár meg is térülhet. Figyeljünk oda az előírásokra és kövessük a jó példákat! Nevezzünk ki csapatfőnököt, külön marketingest, szervizvezetőt. Törekedjetek arra, hogy a versenyző kizárólag csak a versenyezéssel foglalkozzon és koncentráljon az adott feladatra!

Végszó

Remélem nem gázoltam bele senki lelkivilágába, őszintén gondolom amit leírtam, és talán drift múltamnak köszönhetően páran el is fogadják ezt. A drift autósportot továbbra is gyermekemnek tartom, hiszen 2005-ben elhoztunk Magyarországra és a szövetség korszakában elnökként 5 éven keresztül rengeteg mindent megtapasztaltam már. Egy évig Lengyelországban is volt alkalmam pontozni, és idehaza is többször kértek fel erre a rettentő feladatra. Persze sokan kikezdtek ezért, hiszen nem versenyeztem még, de ezt is csak a rossz magyar mentalitásnak tulajdonítottam be, hiszen a Formula D-ben is pontoz olyan, aki még soha nem ment keresztbe.

Legyetek rosszak! A trollok pedig trollkodjanak!

 

Üdvözlettel:

Rozovics Tamás "Zora"

A bejegyzés trackback címe:

https://drifted.blog.hu/api/trackback/id/tr747526862

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása